Een duurzaam positief verzuimbeleid vraagt een doordachte aanpak. Onze inspiratiesessies en opleidingen zetten u alvast op weg. Verschillende experten delen hun inzichten en tips over uiteenlopende verzuimtopics.
Van 12 uur tot 12.45 uur
Op het programma
Van 12 uur tot 12.45 uur
Op het programma
Je leert verzuimcijfers omzetten in concrete acties binnen een positief verzuimbeleid.
Hoe ziet het programma eruit?
Verzuim: je rechten en plichten als werkgever.
Hoe ziet het programma eruit?
Je leert bij over je rechten en plichten als werkgever. Aan de hand van praktijkcases, maar ook met theoretische kennis over controlegeneeskunde helpen we je bij de uitwerking van een actief aanwezigheidsbeleid. Aan de hand van concrete cases en best practices maken we je wegwijs in:
Bij een opleiding op maat analyseren we ter voorbereiding je arbeidsreglement. Zo behandelen we de wettelijke bepalingen die het meest relevant zijn voor de praktijk binnen jouw organisatie.
Leer op een warmzakelijke manier een verzuimgesprek voeren.
Wat leer je?
Je leert op een positieve manier verzuimgesprekken te voeren. Dit luik van de opleiding focust op theoretische kennis. We bekijken samen waar de noden van jouw organisatie liggen. Je doorloopt deze stappen:
Intake: we gaan het gesprek aan met jouw organisatie om een idee te krijgen van de context, uitdagingen en verwachtingen.
Opleiding: theoriekennis over verzuimgesprekken.
Je kan deze opleiding zowel klassikaal volgen als online via Microsoft Teams.
Met praktijkcases leer je hoe een positief verzuimgesprek te voeren.
Wat leer je ?
Via praktijkcases en een professioneel rollenspel ga je zelf aan de slag met het voeren van gesprekken in verschillende situaties. Met veel focus op feedback, van zowel je trainer als je medecursisten. Zo krijg je meer grip op moeilijke gesprekken en ben je voorbereid op allerlei situaties.
Het traject bestaat uit:
Intake: we bekijken samen de context en wat de uitdagingen en verwachtingen zijn.
Praktijkoefeningen
Natraject: we gaan dieper in op jouw aandachtspunten.