Het project

Kruidvat rekent al jaren op Mensura voor de ontwikkeling van een duurzaam verzuimbeleid. De basis was er dus al, maar met de verzuimcoaching van Certimed zette de retailer nog een stap verder in de juiste richting. Coach Dana Paris had individuele gesprekken met districtmanager Ann Giraldo en twee van haar filiaalmanagers om te werken aan hun grootste uitdaging: de dialoog tussen filiaalmanager en medewerker versterken.

De hoofdrolspelers

  • Bart Van den Bossche, hr business partner bij Kruidvat.
  • Ann Giraldo, districtmanager bij Kruidvat.
  • Dana Paris, verzuimconsulent bij Certimed.

Bart: “Kruidvat werkt de laatste jaren steeds meer samen met Mensura voor bijvoorbeeld opleidingen voor vertrouwenspersonen, tools voor respectvolle samenwerking en opleidingen rond veerkracht. Daarnaast investeren we ook volop in ons verzuimbeleid.”

“Als werkgever heb je verschillende mogelijkheden om verzuim terug te dringen. Maar een draagvlak creëren voor een positieve benadering is een stap die iedere organisatie moet zetten. Daarom boden we onze districtmanagers de verzuimcoaching van Mensura en Certimed aan.”

“Mijn tip voor andere organisaties? Luister naar je medewerkers, anders hebben initiatieven rond verzuim – of om het even welk thema – weinig kans op slagen. Want hoe je het ook draait of keert: het succes van een organisatie hangt grotendeels af van de betrokkenheid van de medewerkers.”

Bart VDB

Een draagvlak creëren voor een positieve benadering is een stap die iedere organisatie moet zetten.

- Bart Van den Bossche, hr business partner bij Kruidvat.

Ann: “Als districtmanager ben ik verantwoordelijk voor een twintigtal filialen in de regio Gent. In enkele winkels is verzuim een groot probleem. Praat ik daarover met de filiaalmanager in kwestie, dan merk ik dat in gesprek gaan met de medewerkers vaak een serieuze drempel is. Verzuim bespreekbaar maken was voor mij dan ook de grote uitdaging.”

“In ons individueel gesprek gaf Dana eerst een korte theoretische inleiding, maar al snel concentreerden we ons op tips om positieve gesprekken te voeren. Hoe knoop je een gesprek aan? Hoe toon je begrip voor je medewerkers? De focus lag dus op een warm-zakelijke aanpak, niet alleen op cijfers. De managers van twee filialen met veel verzuimgerelateerde problemen kregen later dezelfde coaching. Achteraf hadden we nog eens contact met Dana om het effect van de coaching te evalueren.”

“En die impact is er vast en zeker. Ik merk dat de positieve benadering van verzuim nu echt een reflex is. De filiaalmanagers lieten me weten dat hun medewerkers nu bij afwezigheid duidelijker communiceren en in oplossingen denken. Dat is voor mij een duidelijk signaal dat het taboe rond verzuim stilaan doorbroken raakt.”

Ann Giraldo

Mede dankzij de coaching van Dana raakt het taboe rond verzuim stilaan doorbroken.

- Ann Giraldo, districtmanager bij Kruidvat.

Dana: “Ann en de twee filiaalmanagers kregen de kans om al hun verzuimvragen op tafel te gooien. Al snel ging het over manieren om te spreken over verzuim. De conclusies van de verzuimcoaching besprak ik daarna ook met Bart, zodat hij die kon integreren in het algemene verzuimbeleid van Kruidvat.”

“Een gebrek aan dialoog over verzuim is niet alleen bij Kruidvat een uitdaging. Verzuim is een delicaat thema met een negatieve connotatie. We leggen bijna automatisch de link met controle en procedures, maar een positief en duurzaam verzuimbeleid is veel meer dan dat. De kracht van een warm-zakelijke dialoog staat centraal. Niet alleen wanneer medewerkers terugkeren uit ziekte, maar ook in de dagelijkse omgang.”

“Hoe je verzuim het best aanpakt, hangt af van de situatie en ontdek je door veel te praten en samen naar oplossingen te zoeken. De mensen van Kruidvat gingen alvast meteen aan de slag met hun tips. De winst die ze daarmee boeken, zal een positief effect hebben op hun hele team.”

Dana Paris

De kracht van een warm-zakelijke dialoog staat centraal. Niet alleen wanneer medewerkers terugkeren uit ziekte, maar ook in de dagelijkse omgang.

- Dana Paris, verzuimconsulent bij Certimed.